gyroskop Align GP750

Test vrtulníkářského gyroskopu Align GP750

Již delší dobu provozuji ve svých vrtulnících všech velikostí poměrně nový gyroskop GP750 od firmy Align. Nyní bych se s vámi chtěl podělit o své zkušenosti a poznatky z letových testů a nastavování. Současně bych chtěl zvýraznit jeho klady i zápory při létání náročnější 3D akrobacie a porovnat ho s gyry Logictech 2100 a GY-401, které jsou u nás poměrně rozšířená.


Když se mi přibližně před rokem dostal tento nový gyroskop do ruky, řečeno upřímně, moc jsem mu nevěřil. Poměrně malá krabička a minimum nastavovacích prvků neskýtalo moc možností pro přesné doladění parametrů pro různé typy modelů. První testy proběhly v průběhu loňské zimy v hale na modelu T-Rex 250. Tato velikost vrtulníku je pro nasazení klasických gyr na spodní hranici jejich použitelnosti. Momentové síly u tak malého modelu jsou hodně vzdálené od klasického použití například ve vrtulníku třídy 50. Také vůle v miniaturní mechanice a v neposlední řadě ne úplně ideální mikroserva většinou způsobí, že ocas zdaleka nedrží tak dobře, jako například u zmiňované třídy 50. Instalace a konfigurace gyroskopu proběhla velmi rychle. GP750 má pouze jedno nastavovací tlačítko a šest dvojbarevných informačních LED diod. Pro základní nastavení to ale stačí, a jak se později ukázalo, ani nic jiného není potřeba. První LED označená STATUS slouží k rozlišení módu gyra. NORMAL = červená, AVCS = zelená. Druhá LED určuje frekvenci výstupních pulzů do serva, a to zelená = 1520 us (většina běžných serv) a červená = 760 us (pouze pro speciální vrtulková serva). Třetí LED označuje zda zvolené servo je analogové (= zelená) nebo digitální (= červená). Předposlední LED znázorňuje funkci nastavení elektronického dorazu vrtulkového serva, který lze nastavit na každou stranu zvlášť (obrovská výhoda proti GY-401), a poslední LED (jediná konfigurační pro nastavení parametrů modelu) označuje do jaké velikosti vrtulníku jsme gyro namontovali. Přepínání mezi jednotlivými funkcemi se děje pomocí jediného tlačítka a parametry se mění vlastním kniplem vrtulky.

Po prvních pár minutách letu proběhlo doladění zisku, který je pro tuto velikost modelu poměrně malý, a pak už jsem si to jen užíval. Gyro drží ocas velmi dobře i při maximálně rychlém couvání, snake pozpátku, a v rámci možností výšky haly i při pádu po ocase. Taktéž „360“ jsou hodně plynulé a rovnoměrné. Jediné, co gyru trošku vadilo, byly velké vůle v systému ocasní vrtulky „dvěstěpadesátky“, takže občas lehce překmitlo. V rámci důkladného porovnání jsem provedl na „250“ ještě test s Logictechem 2100 a Futabou GY-401. S klidem v duši mohu říct, že v tak malém vrtulníku funguje GP750 opravdu nejlépe. Za ní se drží Logictech 2100 a řadu uzavírá oblíbená „401“. Ta je ale už pro takto malý vrtulník při náročnějším létání opravdu nevhodná. Všechny tyto testy probíhaly za ideálních podmínek (bezvětří), takže jsem byl zvědav, jak si „750“ poradí venku s větrem. Ten - jak je známo - má hlavně na třistašedesátkové obraty u levnějších gyr velmi nepříznivý vliv.

Na další testy byl tedy zvolen vrtulník T-Rex 500 a jedno poměrně větrné odpoledne. Síla větru dosahovala odhadem na 6 až 7 m/s, což už opravdu není na menší vrtulník málo. Testy couvání, jak přímého, tak ve snake, proběhly na výbornou. Na vrtulníku jsem předtím měl GY-401 a poté opět Logictech 2100. GY-401 má při couvání občas problémy s ustřelením, které se musí doseřizovat; Logictech sice drží, ale zase v rámci několika stupňů výchylky ocasu, například v barelu, neustále plave a opět je to nutné korigovat kniplem vrtulky. Ani jedním z těchto problémů „750“ netrpí. Při pádech po ocase je to obdobné. Na větší rychlosti to „401“ nezvládne a někdy se otočí i 180 °, Logictech opět jemně driftuje a „750“ bezproblémově drží. Test v 360° otáčkách ve visu ukázal, že ani toto nedělá „750“ žádné problémy. I při silném bočním větru dokáže točit piruety téměř kontinuální rychlostí. Logictech v tomto testu také nemá zásadní problém, jen rychlost není už tak rovnoměrná. Nejhůře tady opět vychází čtyřistajednička, která ve fázi ocasu proti a po směru větru rychlost rotace mění naprosto zásadně. Nakonec jsem si nechal test asi nejnáročnější a tím je pád po ocase v „360“. Zde většina levnějších gyr naprosto selhává a při dosažení větší pádové rychlosti dojde většinou k úplnému zastavení rotace vrtulníku. Toto je prvek, který „401“ nezvládá téměř vůbec. Logictech je na tom o poznání lépe, rychlost rotace po a proti směru pádu ale hodně kolísá. GP750 opět v tomto testu vyšla nejlépe. Rotace sice není již tak plynulá jako ve visu, stále je ale poměrně rovnoměrná.

Postupně jsem gyro GP750 otestoval ve vrtulnících T-Rex 250, Gaui 200, T-Rex 450 Pro, T-Rex 500, T-Rex 600 Nitro a T-Rex 700. V žádném z nich s ním nebyly žádné výraznější problémy a většinou jelo na první nastavení. V T-Rex 700 bylo porovnáváno s GY-611 a musím říci, že sice nedosahuje úplně stejných parametrů jako „611“ (je to způsobeno hlavně daleko rozsáhlejšími možnostmi doladění šestsetjedenáctky), ale většina běžných uživatelů v nich podle mě zásadnější rozdíly v letu nepozná. Taktéž bylo gyro provozováno s různými servy všech velikostí, a lze říct, že pokud není servo vyloženě pomalé a nepřesné, chodí s tímto gyrem opravdu dobře.

Když už jsem se odhodlal k takto podrobnému testu, řekl jsem si, že se mrknu i dovnitř, abych zjistil jestli se mi například ve spalováku vibracemi něco po několika letech neuklepe nebo neupadne. Po otevření krabičky mě čekalo celkem překvapení v poměrně malém počtu aktivních součástek. Uvnitř je v podstatě pouze vlastní gyro senzor a procesor. Celek je poměrně precizně zastříknut v měkkém průhledném silikonu, který chrání součástky a přívodní kabely před vibracemi. Dalo mi docela dost práce ho odstranit, abych mohl DSP vyfotit. Jako vlastní senzor je použit moderní gyroskop od firmy MEMS v BGA pouzdře. Koukal jsem se na jeho katalogové parametry a senzor by měl vydržet přetížení až 2000 G, takže při letu vrtulníku ho rozhodně nezničíme .

Celkově se tedy dá říct, že jde o velmi povedené gyro z produkce firmy Align, které je pro své malé rozměry a hmotnost vhodné nejen do mikrovrtulníků velikosti 200 – 450, ale že plně poslouží většině uživatelů i ve „spalováku“ tříd 50 – 90, kde se parametrově blíží i gyrům výrazně dražším. V neposlední řadě nahrává pro jeho použití i velmi jednoduché nastavení a také nízká pořizovací cena. Gyroskop lze koupit i s vhodným servem u firmy RC heli pohotovost: www.rchelipohotovost.cz