T-Rex 450 Sport Super Combo.

Zhruba před dvěma měsíci,jsem měl možnost si vyzkoušet novou verzi T rexe 450 Sport a tak jsem se rozhodl i s Vámi podělit o mé nové zkušenosti s tímto vrtulníkem,který se již dostal na Náš trh.

Na jeho vývoji se již tradičně podíleli Jason Krause Alan Szabo Jr. Lukas Riva a Bert Kammerer.

Konstrukce vrtulníku vychází z ověřeného konceptu – pravotočivý hlavní rotor s řízením cykliky ……. s levotočivým vyrovnávacím zadním rotorem. Byl jsem moc zvědav, kam se posunul vývoj, a zda zvěsti,které předcházeli tomuto stroji jsou pravdivé.

Stavebnice je dodávána v kvalitní kartonové krabici s poutavým barevným potiskem a technickýmy parametry vrtulníku.

Stavebnice s označením T Rex Sport super Combo obsahuje kromě přijímače a baterie vše potřebné k zdárnému dokončení modelu tj. kromě vlastního draku je obsahem: 3x digitální serva DS 410 M ,Align gyro GP 750 s digitálním servem DS 420, brushelles motor 450 M, regulátor RCE BL 35X 35 a uhlíkové listy o délce 325 mm. Díly jsou v kartonové krabici úhledně rozděleny do jednotlivých částí do menších kartonových boxů. Celek je velice přehledný a ukazuje vysokou profesionalitu přípravy a zpracování v porovnání s jeho předchůdci řady T rex 450 . Přiložený návod je již tradičně přehledný, s axonometrickými obrázky zobrazujícími jednotlivé stavební postupy doplněnými jen minimem textu . Přes jednoduchost a intuitivní pojetí obsahuje veškeré nezbytné informace k zdárné montáži,kterou v mých očích,by měl zvládnout i začátečník.

Stavbu začneme podle návodu, kompletací rotorové hlavy. Hlava je celokovová, s řízením cykliky se 3 servy v rozestupu 120O Toto řešení je již u ALIGNU tradiční a umožňuje přesné, rychlé řízení se stejným namáháním jednotlivých serv cykliky. Rotorová hlava je dodávána ve velice slušném stupni smontovanosti ( doporučuji ,ale všechny spoje rozebrat a zkontrolovat přítomnost locktite a citlivě dotáhnout zpět ) Vyhnete se tak možným nepříjemným překvapením,o kterých hovořím z vlastní zkušenosti. Táhla k unášečům listů a přepákování na výškovku,jsou zatavená a není nutno nastavovat jejich délku. Pro sestavení hlavy je tak nutno doměřit pouze dvě táhla ! Při sestavení a montáži pádel doporučuji pro 3D akrobacii vynechat kovové závaží, aby byl vrtulník obratnější.Začátečníkům doporučuji si je tam ponechat na doraz k plastovým pádlovačkám na obě strany stejně ! Stavba jde velice svižně od ruky a zhruba za 45 minut pohodového šroubkování máte sestavenou rotorovou hlavu s kompletně nastaveným mechanickým gyroskopem.

Následuje kompletace hlavního rámu. Ten je tvořen ze dvou částí z nichž každá má dvě uhlíkové bočnice. I zde je znát velký stupeň předpracovanosti z výroby. Doporučuji všechna spojení dotáhnout, a hlavně zkontrolovat souosost jednotlivých částí nejlépe na skleněné podložce. Je s podivem, jak málo šroubků je potřeba k celkové kompletaci. Kromě spodního rámu podvozku, domečků hlavní hřídele, motorového lože, držáku baterií a zadního domku ocasní trubky je použita pouze jedna rozpěra v přední části ! Další vyztužení již zde nenajdete. To svědčí o velice promyšlené konstrukci, která si zároveň zachovává dostatečnou tuhost. Po osazení podvozku klasické konstrukce máte sestavenou další ucelenou část a můžeme se pustit do montáže ocasní trubky a vyrovnávacího rotoru.

Náhon vrtulky je u verze Sport řešen řemenem.Je to jednoduché a osvědčené provedení ověřené praxí.

Firma Align nabízí samozřejmě možnost jednoduché přestavby, na kardanovou verzi,kterou bych ale určitě nedoporučoval pro méně pokročilé piloty.

Ani zde nenaleznete při kompletaci žádné záludnosti. Doporučuji opět rozebrat a zkontrolovat dotažení všech spojů zejména smykátka vrtulky na kovové průběžné matce. (Toto zdánlivě nepodstatné opomenutí ,mě málem stálo havárii při záletu ! bylo to opravdu o fous )

Při montáži řemene je jen nutné pozorně překroutit řemen na správnou stranu podle návodu, aby byl zachován správný smysl otáčení vyrovnávacího rotoru. Při celkovém sestavení základního rámu a ocasní trubky je důležité noepomenout nasadit vodící očka táhla vrtulky a kovové držáky vrtulkového serva! Věřím,že nejsem sám,kterému se stalo,že při opravě se mi to podařilo zkompletovat až na druhý pokus.

Následuje montáž hlavní hřídele, osazení již předem zkompletované hlavy s cyklikou a zajištění hlavního kola a kola autorotace. Poté přistoupíme k montáži motoru, kdy dbáme na zachování správné zubové vůle, která je velice důležitá, pro to, aby bylo dosažení,co největšího záběru pastorku motoru do hlavního ozubeného kola.Chci upozornit,že při příliš malé zubové vůli dochází ke kratší době letu a větší hlučnosti vrtulníku.

Montáž elektroniky je ( serv cikliky) díky vychytaným plastovým montážním prvkům velice pohodlná,což u předchozích typů ,bylo dost složité zajistit z vnitřní části bočnic plastové úchyty do kterých šly vrutové šoubky na uchycení serva. Za zmínku stojí, standartně dodávaná serva cykliky s kovovými převody, kde se dá předpokládat jejich delší životnost. Je s podivem, že i u modelu této velikosti můžou být jednotlivé prvky elektroniky tak snadno přístupné. Kabeláž vedeme podle zvyklostí. Doporučuji vést každý kabel samostatně, z důvodů případné snadnější výměny při neplánovaném tvrdším kontaktu se zemí.

Instalace gyra GP750 a regulátoru je již třešničkou na dortu celé stavby.


Při prvním zapojení elektroniky doporučuji odpojit jeden ze tří konektorů ( červený,modrý,černý) ,které propojují motor s regulátorem,tímž předejdete tak možnému nechtěnému roztočení hlavního rotoru. Po oživení a nastavení středových poloh serv zbývá nastavit gyro, regulátor a seřídit celý vrtulník do 0. I zde je nám užitečným pomocníkem již zmiňovaný intuitivní návod. Musím důrazně doporučit postupovat podle návodu krok za krokem.

Případné experimenty se postupem jednotlivých kroků mohou vymstít, a taktéž zhoršit přístup při některých operacích.

Ještě zbývá naletovat konektory doporučuji velikost 4mm na regulátor a dobít baterky. Po cca 8 hodinách máte před sebou stroj připravený k záletu.

Rozměry a technické údaje modelu podle údajů na krabici jsou : délka 634 mm, Výška 228 mm, průměr hlavního rotoru 715 mm, průměr vyrovnávacího rotoru 158 mm, pastorek motoru 14 zubů, hlavní kolo 150 zubů, kolo autorotace 106 zubů, náhon vrtulky 25 zubů. Převodové poměry: 1:10,7:4,24, hmotnost bez napájecí baterie 445 g, vzletová hmotnost 770-790g dle používaných lipo baterií.

Srovnání s předchozími verzemi T rex 450


Předpokládám,že již na první pohled každý pozná inovaci ve sportovnějším a dravějším designu laminátové kabinky nového Sportu,která se dělá ve třech různých barvách.

Dále spodní plastová část podvozku a bytelnější nožičky ,které mají v sobě malé imbusy na zajištění lyžin.

I rotorová hlava s deskou cikliky, prošla částečnou změnou k lepšímu, a tím nedochází v rámci vůbec k žádných vůlím na řízení cikliky.

Zadní alu. domek ocasního rotoru je ušetřen od vodící a zároveň napínací rolničky a závěsy pro ocasní vrtulky mají větší průměr, a to samé i větší ložiska uvnitř.Tím se docílilo i o dost lepší a přesnější řízení zadního rotoru,který nebyl u minulých typů Rexe 450 silnou stránkou .


Co řící na závěr ?

Nová 450 mě opravdu nadchla. Jednoduchá, promyšlená konstrukce, neskutečně přesné řízení, dynamika letu, to jsou vlastnosti, které dokazují, že se pokrok nezastavil, a že ti, co konstruovali tento stroj odvedli v mých očích velice dobrou práci! Tento vrtulník je ideální stroj v zimním období do haly ,za více než přijatelnou cenu a mohu ho s klidným svědomím jen a jen doporučit.Myslím si,že ti z Vás,kteří přemýšlí o této velikosti vrtulníku, budou mile překvapeni a zároveň velmi spokojeni!!